Husmoder på bäckis.

Hade en mysig morgon med familjen. Sen satte jag mig och fixade ett halsband och ett armband till moster som hon ''beställde'' av mig förr evigheter sedan. Fick bara sån lust att göra det :) Förhoppningsvis kan jag fixa syrrans armband och mammas fågel i morgon, får se...
 
Sen halv tre åkte jag o willy till mamma för en eftermiddags fika med hem till gården, super mysigt :)
Pia blev även väldigt glad för sina smycken ;)
 
Sen kom jag hem och kände mig husmoderlig, så vad får jag för mig att göra då?
Jo jag plockade in säsongens sista timjan och kokade upp och så tillverkade jag Timjansirap. Timjansirap är som en hostmedicin, tydligen väldigt effektivt. Och det är bara att koka upp och hälla på socker och koka upp till sirap, sen hälla i mörk flaska och så förvarar man den i kylskåpet. Hållbar i upp till 6 månader som man har den försluten!
Alltid bra att ha hostmedicin hemma (speciellt i dessa förkylningstider) och så är det ju mycket billigare att tillverka själv!
Tuvärr har jag som sagt dåligt förråd på glasburkar och flaskor, ännu mindra mörka flaskor (måste inhandla i vinter) Så jag får hälla det i en halvliters grön flaska jag fick från mixen, bättre än inget ;)
 
Och resten av familjen ...
Maken ligger och slappar, eller ja nu gör han mat för jag har ingen lust till det ;)
Men annars har han tagit det lungt mesta dels av dagen, Stackaren känner ju fortfarande av sitt nackspärr han fick för snart en vecka sedan :(
Och willy, ja han leker, sover,äter och busar ;)
 
Sen kände jag att jag ville fortsätta i köket.
Tittade i kylen och såg att vi hade en massa ägg kvar som snart kommer bli förgammla så jag tänkte att maränger kan man ju göra! Jag ska ha maränger till en sak på tjejkvällen sedan den 22:a så då är det ju bara roligare (och billigare) att fixa hemmagjorda maränger! Så sakt och gjort :
Nu står marängerna i ugn och gottar sig ;)
 
Nu ska jag nog ut och skörda lavendel och lägga upp för lavendelolja!
Over and out!